Gratis magasin og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Hvordan får du mere mening og næstekærlighed i arbejdslivet? Få svaret i Vær Nær: Vejen til de gode relationer med kunder og kollegaer.


For et par uger siden skrev jeg artiklen Hvorfor arbejder vi og derfor, var det utroligt dejligt at se emnet diskuteret i søndagens udgave af Deadline.

Deadline værten startede med at spørge Lennart Lajboschitz, stifteren af Tigerkæden, som har 441 butikker i 26 lande. Hun spurgte ham, hvad han ville pege på, der er for lidt af i Dansk Erhvervsliv.

Lennart Lajboschitz svarede: “Jeg synes, der er for meget fokus på penge. Penge er et resultat. Det er en valuta af succes. Men det, der skaber det, er handling, og det der skaber handling er det, der hedder. Det er vigtigt, at alle firmaer har godt styr på, hvad deres mission er, hvorfor de er til stede, hvad de gerne vil. Der tror jeg, at man tænker alt for professionelt og alt for stereotypt… I dag er for mange firmaer drevet af økonomiske tal. Meget ofte ser vi rapporter, hvor det hele handler om økonomi; men det er ikke det, der skaber indholdet”.  

Claus Meyer fortsætter: “Jeg har selv haft rigtig stor glæde af at vende tingene lidt på hovedet. Da jeg gik på Handelshøjskolen, lærte vi, at vi skulle identificere et marked, hvor der var en efterspørgsel, og hvor man skulle gå ind og levere nogle varer. Det er stort set det eneste, jeg ikke har gjort i min tid som erhvervsmand. Jeg har kun interesseret mig for de steder, hvor der ikke var en efterspørgsel. Når jeg skulle innovere, har jeg vendt tingene om og har grundlæggende spurgt mig selv, at hvis min virksomhed virkelig skulle gøre noget fantastisk i verden, hvad skulle den så sætte i gang?”

“Jeg tror, der er vildt mange brancher og virksomheder, som kunne have glæde af at tænke over, hvordan de kan bevæge sig ud og skabe nogle markeder i stedet for at vågne om morgenen og bruge alle deres kræfter på at tænke på, hvordan de kan slå deres konkurrenter. De bør tænke over, hvor der er nogle gevinstpotentialer. Det gælder ikke bare for den enkelte virksomhed, men også for industrien, måske for sit land og lokalsamfund og måske i virkeligheden for de kommende generationer. Jeg tror, der er alt for mange, der tænker for snævert på, hvilke varer de har på hylden, hvordan de kan sælge nogle flere af dem og forhåbentlig gøre det på en smartere måde end deres konkurrenter.”

Claus Meyer er også dybt chokeret over, hvordan man bruger relativt mange kræfter på drift.

“Hvorfor ikke bare lade et lille hjørne af virksomheden søge at finde den størst tænkelige skønhed inden for sit felt. Hvis man var et bryggeri, hvorfor så ikke lave verdens bedste øl? Hvori består rationalet i ikke at forsøge med alt den glæde, det kunne skabe med branding, omdømme, innovationsmuligheder. Der er sket et skred de sidste 5-10 år. Generelt må man sige, at skønhed ikke er en størrelse, der har særlig opmærksomhed i dansk erhvervsliv.”

Se hele Deadline indslaget her…

Efter jeg havde hørt Claus Meyer og Lennart Lajboschitz, kom jeg i tanke om den snak, jeg havde med Per Østergaard Jacobsen, som er lektor ved CBS. Han sagde:

“Virksomhederne skal have mere forskellighed og kant. Det er generelt en udfordring i mange virksomheder. Der er ikke nok kant. Mange medarbejdere er så forhippede på at gøre karriere og så bange for at lave fejl, at de ikke laver andet end ligegyldig vedligeholdelse, som ikke flytter virksomheden. Der er brug for nogle, der tør sige deres mening, og som har noget kant og nogle holdninger, og som tør stå frem og sige noget. Der mangler vi nogle profiler i dag. Vi har for mange glatte, pæne, kedelige typer.”

Hvis du vil syreteste din virksomhed, og se om dine kunder bare ser dig som en tilfældig leverandør blandt mange andre, eller om de faktisk er så glade for dig, at de ville anbefale dig til andre, så tag en snak med os. Skriv på info@relationwise.dk eller ring på 70 268 264.

Gratis magasin og rapport

Myten om kundetilfredshed

Benchmark din virksomhed mod de bedste i Danmark med vores rapport

Hvordan får du mere mening og næstekærlighed i arbejdslivet? Få svaret i Vær Nær: Vejen til de gode relationer med kunder og kollegaer.