Når en effektiv kundetilfredshedsundersøgelse er gennemført, skal virksomheden trække relevant information ud af den. En velgennemført kundetilfredshedsundersøgelse må følges op af en forståelig plan for at få relevant information ud af de indsamlede data.
Nedenfor er nogle anbefalinger af, hvilke skridt der bør tages efter kundetilfredshedsundersøgelsen.
Svar straks
Som regel vil en kundetilfredshedsundersøgelse omfatte spørgsmål, som tager sigte på at identificere områder, der skal tages hånd om straks.
Find generelle trends
Find frem til f.eks. de områder, hvor virksomheden har et uforløst potentiale.
Træning
Ud over kundernes svar afhænger resultaterne af kundetilfredshedsundersøgelsen også af medarbejdernes viden, og hvem der har gennemført kundetilfredshedsundersøgelsen hvordan. Derfor skal de ansvarlige tjekke, om medarbejderne er ordentligt trænet, og om de har tilstrækkelig viden eller ej.
Følg op på utilfredse kunder
Hvis en kunde, som har gennemført en kundetilfredshedsundersøgelse, er stødt på et problem, og ikke er tilfreds etc, så skal der følges op med det samme.
Hold løfterne
Hvis der er blevet lovet en belønning, er tiden nu kommet til at opfylde løftet med en tak for hjælpen-hilsen.
Foretag flere kundetilfredshedsundersøgelser
For at få fuldt udbytte af undersøgelserne skal virksomhederne kontinuerligt holde sig orienteret om, hvorvidt de opfylder kundernes krav og imødegår klager.
For at holde øje med forandringer i kundetilfredsheden må kundetilfredshedsundersøgelser derfor gennemføres med jævne mellemrum, optimalt set løbende.
Det gøres bedst med et professionelt automatiseret system.