Mange kunder holder ofte deres mening tilbage, når de bliver bedt om at give deres feedback, når en ansat fra virksomheden spørger dem. Muligvis for at undgå at fornærme virksomheden, eller måske er de blevet strøget med hårene for kun at udtale sig positivt. Det kan sommetider være meget svært at indhente en kundes ærlige mening.
Men hvis en kundetilfredshedsundersøgelse gennemføres online, så kan risikoen overvindes, idet kunderne deler deres ideer, meninger og reaktioner fra deres hjem eller kontorer, der betragtes som mere komfortable steder. Desuden skal det ikke være for dyrt eller indviklet at udforme en online kundetilfredshedsundersøgelse. Derfor er det altid bedre for en virksomhed at formulere et online spørgeskema så enkelt som muligt. Her er Net Promoter Score® særdeles velegnet.
Eftersom online undersøgelser normalt er omkostnings-effektive og effektive, kan en organisation øge antallet af respondenter uden ekstra omkostninger. Desuden kan man med online-undersøgelser eliminere risikoen for, at intervieweren gør fejl eller optræder partisk. På denne måde fremstår undersøgelserne ens for alle respondenter, og derfor har resultaterne en høj kvalitet.