Markedsanalyse giver bedre kendskab til kunderne, hvilket er afgørende for en succesfuld virksomhed.
Her i informationsalderen er viden = magt. Denne læresætning gælder især, når det drejer sig om kunder. Markedsanalyse er vigtigt, når man vil kende kunderne.
Et er at kende værdien af kundeoplysninger – noget andet er at vide, hvad man skal se efter, hvad det betyder, og hvordan man skal være omhyggelig i forhold til at beskytte private oplysninger og vide, hvornår man ved nok. Her er nogle markedsanalysetips, som bidrager til at finde frem til, fortolke og håndtere kundeoplysninger bedst muligt:
Find ud af, hvor kunderne kommer fra
Vha. markedsanalyse indsamles information om kundernes favoritprodukter og deres interesser, samt hvad de ikke interesserer sig for. Man skal kende kunderne godt for at sælge dem de produkter og serviceydelser, de ønsker at bruge. Indhent information om køn, alder, uddannelsesniveau, antal børn og demografi. Man kan finde ud af, hvem kunderne er, og hvor de bor.
Kend kundernes motiv for at købe virksomhedens produkter
Indhent kundeoplysninger for at finde ud af, hvor kunderne køber bestemte produkter. Hvis årsagen til købet er kendt, ved du, hvad og hvordan du skal sælge.
Få et helhedsbillede og et indtryk af behovet
En grundig forståelse af kundernes liv og mål sikrer en bedre forståelse af deres behov og ønsker. Der er grund til ikke kun at tænke på at sælge, men til at udvikle et dybt forankret forhold til kunderne.
Vær grundig – men frem for alt etisk
Etiske overvejelser går frem for alt andet. Man skal sikre sig, at man trækker en grænse, før man blander sig i kundernes privatliv. Der skal være en "code of conduct", som specificerer, hvad man ønsker at vide, hvordan man finder ud af det, og hvad der gøres med oplysningerne.
Følg op
Markedsanalysemedarbejderne skal forstå, at markedsanalyse er en kontinuerlig proces. Der skal opsættes en strategi, og der skal følges op jævnligt.
Få implementeret et kundeloyalitetsprogram
Når det kommer til at kende kundernes grad af loyalitet, har flere virksomheder taget Net Promoter Score til sig. Net Promoter Score-modellen bygger på ét spørgsmål om, i hvor høj grad kunden vil anbefale virksomheden. Der suppleres med et åbent spørgsmål. Her kan kunden skrive hvorfor hun valgte at anbefale virksomheden eller hvorfor hun ikke ønsker at anbefale virksomheden. Kundeloyaliteten er uden tvivl det vigtigste at kende i en markedsanalyse.