Forskellen mellem primær markedsanalyse og sekundær markedsanalyse

Få vores bog gratis som pdf

Bliv den virksomhed kunderne elsker at anbefale

Net Promoter Score håndbogen med profil af nogle af Danmarks Mest Anbefalede Virksomheder
Sådan kommer du selv i gang med at få kunder for livet der går ud og anbefaler dig til andre

    Vi passer godt på dine data, se vores privacy policy

    Både primære og sekundære markedsanalyser handler om at anvende korrekte oplysninger til at skabe vellykkede forretningsplaner. Uanset om man er en stor erhvervskunde eller en mindre virksomhed, er en markedsanalyse en væsentlig del af enhver forretningsplan. For at iværksætte en virksomhed med succes er det nødvendigt at vide, at der er et bæredygtigt marked for virksomhedens produkt, og forstå kundernes forventninger.  

    Markedsundersøgelser opdeles normalt i to kategorier: primære og sekundære.

    Hvad er en Primær markedsanalyse?

    Nedenfor redegøres for fordele og ulemper ved disse to typer markedsanalyser. Primær markedsanalyse er skræddersyet til en virksomheds særlige behov. Ved at tilpasse gode, velafprøvede metoder – undersøgelser, fokusgrupper, interviews, observation eller feltforsøg – kan oplysninger om produktets målgruppe opnås ad denne vej. For eksempel kan en virksomhed få feedback, undersøge et problem, der er specifikt for virksomheden, afprøve, hvordan kunderne vil reagere på problemer i forbindelse med forskellige emballagetyper, vurdere behovet for en service eller et produkt, virksomheden overvejer at udbyde, og finde ud af, hvor mange penge kunderne kan bruge på et nyt produkt, som man ønsker at indføre på markedet. Desuden indebærer primær markedsanalyse sædvanligvis, at der anvendes statistiske metoder til at udvælge over 1 % af en målgruppe. Sådan en lille stikprøve kan give et nøjagtigt billede af en målgruppe.

    Ulempe ved Primær markedsanalyse

    Men primær markedsanalyse har en ulempe, nemlig høj pris og højt tidsforbrug. Primær markedsanalyse tager en masse tid, og det er nødvendigt at have erfaring for at producere spørgeskemaer af god kvalitet.

    Hvad er en Sekundær markedsanalyse?

    I modsætning hertil indebærer sekundær markedsanalyse indsamling af data fra enten en distributør eller ophavsmanden til primær markedsanalyse. Med andre ord drejer det sig om at få adgang til oplysninger, som allerede er indsamlet. Dette kan indebære, at man indsamler oplysninger fra tredjepartskilder som artikler, firmahjemmesider, markedsføring, analyserapporter og andre. Men faktisk falder alle indsamlede oplysninger, både fra eksterne kilder og fra kilder, som markedsføringsmedarbejderen allerede har adgang til, såsom gamle salgsrapporter, materiale fra organisationens tidligere udførte markedsundersøgelser, regnskaber og mange flere, ind under det, man forstår ved sekundær markedsanalyse.

    Hvad fungerer bedst for dig?

    Med denne artikel håber vi at opnå, at læseren spørger sig selv, om primær eller sekundær markedsanalyse er den bedste løsning! Men for at sige det, som det er, vil hverken sekundær eller primær markedsanalyse alene lede til målet. En kombination af de to fremgangsmåder vil derimod give virksomheden alle nødvendige oplysninger. Du kan også få et overblik over andre markedsanalyse metoder her. PS. Vil du vide hvordan Danmarks Mest Anbefalede Virksomheder får loyale kunder og medarbejdere? Benchmark dig mod Danmarks mest anbefalede virksomheder med vores rapporter. Få vores seneste rapport baseret på DMAV 2018 GRATIS her. Få vores rapport baseret på DMAV 2017 GRATIS her. DMAV rapport 2018

    Få vores bog gratis som pdf

    Bliv den virksomhed kunderne elsker at anbefale

    Net Promoter Score håndbogen med profil af nogle af Danmarks Mest Anbefalede Virksomheder
    Sådan kommer du selv i gang med at få kunder for livet der går ud og anbefaler dig til andre

      Vi passer godt på dine data, se vores privacy policy