Markedsanalyse kan være en frugtbar proces, hvis de rigtige markedsundersøgelser målrettes mod de rigtige befolkningssegmenter.
Markedsanalyse kan ganske enkelt defineres som processen hvor der indsamles og analyseres informationer om markedstendenser, eksisterende kunder og potentielle kunder.
Der er forskellige typer markedsanalyse. Nogle af dem er omtalt nedenfor:
Publikumsanalyse
Publikumsanalyse er den slags markedsanalyse, som målrettes mod specifikke grupper for at indsamle oplysninger om deres adfærd, holdninger, interesser, præferencer eller valg, så det bliver muligt at være på forkant. Befolkningen prøve segmenteres på grundlag af forskellige gruppering strategier, som kvalifikation, alder og indkomst. Publikumsanalyse benævnes undertiden "elicitering" eller "formativ" markedsanalyse.
Produktanalyse
Som navnet antyder, drejer produktanalyse sig specifikt om produktet. Denne form for markedsundersøgelser bidrager med viden om, hvad kunderne egentlig vil. Produktanalyse gør det muligt for virksomhederne at tilpasse deres produkter til kundernes krav og smag. Dette hjælper dem til at opnå en konkurrencefordel i forhold til andre. Produktanalyse hjælper virksomheder med at forbedre produktdesign og planer, før de forpligter sig til dyre omkostninger til produktudvikling. Kontinuerlig produktudvikling og markedsundersøgelser er nøglen til innovation, der kan hjælpe virksomhederne med at klare sig i konkurrencen.
Brandanalyse
Brandanalyse er en form for markedsanalyse, der udføres af virksomheder for at finde ud af, hvordan deres bedste kunder opfatter dem, og hvorfor disse kunder vælger dem frem for andre mærker. Denne analyse drejer sig også om at finde ud af, hvordan man formidler sit brand globalt og på tværs af medier.
Databaseanalyse
Databasen er en anden populær slags markedsanalyse. Næsten alle kundetyper dukker op på flere lister og i flere databaser, som bør krydstjekkes regelmæssigt for at opnå markedsoplysninger. Denne type undersøgelser bliver stadig mere populære blandt markedsanalytikere, eftersom rådata allerede er leveret af kunderne.
Alt, hvad markedsanalytikeren skal gøre, er at designe et computerprogram, som kan finde fælles indkøbsmønstre.
Scanneranalyse
Denne type markedsundersøgelse er en meget interessant form for markedsanalyse. Kassen i stormagasinet registrerer, hvad kunderne køber. Dermed indsamles vigtige oplysninger, som annoncører kan bruge til at planlægge igangværende marketingstrategier.
Kundetilfredshedsundersøgelser efter salget
I denne type markedsanalyse undersøger virksomhederne, om kunderne var tilfredse med købsprocessen, og om produktet levede op til deres forventninger. Virksomhederne tror ikke længere, at deres forhold til kunderne ender, når salget afsluttes. De spenderer snarere tværtimod en stor andel af salgsindtægerne på at sikre sig kundetilfredshed.