6 kundeservice oplevelser, der får dine kunder til at sige WOW i 2019!

Få vores bog gratis som pdf

Bliv den virksomhed kunderne elsker at anbefale

Net Promoter Score håndbogen med profil af nogle af Danmarks Mest Anbefalede Virksomheder
Sådan kommer du selv i gang med at få kunder for livet der går ud og anbefaler dig til andre

    Vi passer godt på dine data, se vores privacy policy

    Du har sandsynligvis haft både gode og dårlige Kundeoplevelse. Hvad husker du mest klart? De enestående og de skrækkelige? For mig er det de middelmådige, der går i glemmebogen, og jeg deler kun de bedste og værste med mine venner.

    Dog giver alt for mange virksomheder kun middelmådige eller dårlige kundeoplevelser, og hvem ønsker at blive husket for at levere skuffende kundeservice?

    I dagens indlæg giver jeg seks eksempler, der kan inspirere dig til at revidere din tilgang til kundeservice og få din virksomhed til at skille sig ud. Alle disse eksempler kan naturligvis også forbedre din Net Promoter Score (læs mere om NPS her) og bidrage til et omdømme, du kan være stolt af. Here we go!



    Kundeoplevelse

    1. Hent sko og send blomster

    Zappos er kendt for at gøre lige det ekstra for kunderne, der gør, at de til enhver tid vil anbefale Zappos til andre. Her er en lille historie fra online verdenen om Zappos fantastiske kundeservice: En kunde bestilte et stort antal sko til sin mor, der havde været igennem et stort vægttab. Desværre blev moren kort tid efter meget syg og døde. Skoene skulle sendes retur indenfor 15 dage, hvilket kunden ikke havde nået pga. hele situationen med moren. Det skriver hun til Zappos, hvorefter de straks sender en mand til at hente skoene. Nogle dage efter modtager kunden en stor buket blomster og et kort – blomsterne var fra Zappos, og de var sendt som et lille plaster på såret over tabet af moren.

    Det skal du tage med fra denne historie..

    Der skal ikke meget til for at gøre en kunde glad. Tænk udover forretningen og gør noget ekstra, der får kunden til at sige WOW. Ovenstående historie er overalt på nettet og Zappos har fået en kunde for livet - en ambassadør - der til hver en tid vil anbefale dem til andre!

    2. Det behøver ikke at være revolutionerende og nyt

    Go basic and old. Hvornår har du sidst modtaget en pakke med en håndskrevet note? Det er et sjælendt syn, og nogle gange skal der ikke mere til at imponere en kunde. Hele kundeoplevelsen bliver straks mere personlig og hyggelig! Hvem ved? Måske poster kunden et billede af noten på Facebook og på kort tid kan I være kendt for fantastisk, personlig og hyggelig service.

    3. Giraffen og kaffen

    Gør som The Ritz Carlton Hotel, der gør lidt ekstra for kunder, der tjekker ud tidligt om morgenen. De spørger, om de må stille en varm kande kaffe foran deres dør. Det tager 5 min og giver kunden en skøn afslutning på deres ophold.

    The Ritz Carlton Hotel ved virkelig, hvad der skal til for at give kunderne en oplevelse, de aldrig vil glemme – men de ved også, hvad der skal gøres for at give børnenes bamser en oplevelse, de aldrig vil glemme!

    En dreng glemte sin giraf bamse ved navn Joshi på hotellet. Faderen sagde til drengen, at Joshi nød hotellet og ferien nogle ekstra dage. Han ringede til hotellet for at spørge, om det var muligt at sende et billede med Joshi ved poolen så drengen blev overbevist om, at Joshi var i gode hænder. Det var absolut ikke et problem! Det viser sig senere, at Joshi ikke kun nød poolstolen, men også blev venner med andre tøjdyr, fik massage og kørte i bil på stranden – alt sammen dokumenteret på billeder, sendt til drengen og hans familie.

    Det skal du tage med fra denne historie..

    Giv kunden en så god oplevelse, at de bare ikke kan lade være med at fortælle historien videre! Lad dine ansatte vide, at det er okay at lave lidt sjov, for på den måde bliver man husket. Arbejdsmiljøet og moralen har stor indflydelse her!

    4. Giver du også taxapenge til dine kunder?

    Næste historie er også fortalt i Christian Andersens bog Anbefalet (Den kan downloades gratis her). Det er en fantastisk lille kundeservice historie, så den fortjener også en plads på denne liste.

    Et par venner har nydt en fantastisk aften på NOMA. De betaler regningen og der bliver bestilt en taxa. Da de kommer ud til taxaen står taxameteret allerede på 150 kr, ikke fordi det er mange penge, i forhold til de penge, de har betalt for en aften på NOMA, men det virker alligevel en smule uretfærdigt. De diskuterer frem og tilbage, indtil tjeneren fra NOMA kommer ud for at høre hvad problemet er. Det varer ikke mange minutter, før tjeneren er tilbage igen med 150 kr til chaufføren, hvorefter han siger til gæsterne, ”Kan I have en rigtig god aften”.

    Det skal du tage med fra denne historie..

    Take action og tag ansvar for dine kunder! Det er ikke mange ansatte, der overvejer at strække sig så langt for en kunde. Det handler endnu engang, som i eksemplet fra the Ritz Carlton Hotel, om at skabe et arbejdsmiljø, hvor dine ansatte ved, at det er super, hvis de gør lidt ekstra.

    5. Gør undtagelser og lav lidt sjov

    Måske har du hørt denne historie før? Den er fortalt mange steder online, for den er både sjov og inspirerende! Peter Shankman, der arbejder som forfatter og kundeservice konsulent, Tweet’ede for sjov til Mortons Steakhouse:

    “Hey @Mortons – can you meet me at Newark Airport with a porterhouse when I land in two hours? K, thanks. :)”.

    Peter Shankman forventede selvfølgelig intet, men til hans store overraskelse, stod der en medarbejder fra Mortons i lufthavnen med hele Peter Shankmans ordre, da han landede. Her skal det nævnes at Mortons Steakhouse og lufthavnen ikke er naboer. Den ansatte hos Mortons kørte 37 km for at stå klar med maden!

    6. Flyv dine leveringer lige til døren

    Amazon arbejder på at kunne levere op til 2,8 kg pakker til døren på bare 30 minutter ved hjælp af droner. Der er selvfølgelig en masse praktiske ting og noget lovgivning, der skal på plads først, men vi kan alle blive enige om, at det er en innovativ idé, der skiller Amazon fra mængden.

    Det skal du tage med fra denne historie..

    Tænk ud af boksen! Vær ikke bange for at tænke kreativt. Vi er godt klar over, at alle virksomheder ikke kan levere med droner, og det behøver bestemt heller ikke være så revolutionerende. Men afprøv i det mindste lidt nye ting og metoder. Skil dig ud fra mængden!

    kundetilfredsundersøgelser

    P.S vil du også have kunder der vil anbefale dig til andre?

    Download vores bog Anbefalet helt uden beregning, og lær hvordan du kan få kunder der vil anbefale dig til andre

    Få vores bog gratis som pdf

    Bliv den virksomhed kunderne elsker at anbefale

    Net Promoter Score håndbogen med profil af nogle af Danmarks Mest Anbefalede Virksomheder
    Sådan kommer du selv i gang med at få kunder for livet der går ud og anbefaler dig til andre

      Vi passer godt på dine data, se vores privacy policy