Kundetilfredshedsundersøgelse foretaget med Net Promoter Score® er meget nyttige og tjener en lang række fordele såsom øget kundefastholdelse, vedligeholdelse af langsigtede relationer, mv. For at fastholde kunderne på et konkurrencepræget marked er det vigtigt at lytte til kundes behov. Ved hjælp af en kundetilfredshedsundersøgelse med spørgsmålet; ”I hvor høj grad vil du anbefale virksomheden til andre?”, finder virksomheden ud af, hvad kunderne reelt synes om dem. Ved hjælp af et opfølgende spørgsmål "Hvad er begrundelsen for din vurdering?", kan man identificere alle problemområder, hvilket giver virksomhederne nyttig indsigt, så de kan forbedre sig.
Her er nogle af fordelene ved Net Promoter Score®:
1. Øget kundefastholdelseEn velstruktureret kundetilfredshedsundersøgelse (med brug af Net Promoter Score spørgsmålet) hjælper virksomheder til at analysere og gribe ind med udgangspunkt i den feedback de har fået fra kunderne. Ved at reagere på kundefeedbacken kan virksomheder opnå øget kundefastholdelse.
2. Performance / KundefeedbackEn af de vigtigste fordele ved en kundetilfredshedsundersøgelse er svar, kommentarer og forslag, der giver indsigt i kundens holdning til produkterne, forretningspraksis og de ydelser, kunden modtager fra virksomheden. Hvis virksomheden formår at reagere og tage action på den feedback de får vil det på lang sigt kunne ses på bundlinjen.
3. Innovative ideer Kundetilfredshedsundersøgelser kan også give indspark til nye ideer og tiltag i forbindelse med lancering af et nyt produkt, eller ideer til forbedring af et allerede eksisterende produkt.
4. Spot tendenserUd over at virksomheden bedre kan forstå, hvad der gør en kunde tilfreds, kan virksomheden også få øje på de tendenser, der gør at en kunde besvarer NPS undersøgelsen med en positiv score og kommentar. Hvis virksomheden er opmærksom på disse tendenser kan det give en masse konkurrencefordele.
5. Bedre tilpasningEn kundetilfredshedsundersøgelse giver, som nævnt tidligere, stor indsigt i virksomhedens performance og tilfredshedsgraden i de forskellige kundesegmenter og produkter. På den måde kan ydelserne og markedsførings-strategien tilpasses herefter.
P.S. hvis du er ny i Net Promoter Score verden er vores bog Anbefalet en rigtig god introduktion til konceptet.